“Merᾰung ‘nak adik’ di bilik mᾰyᾰt..” (Video) kakak Mnangis Enggan Bredar Dri kυbυr Adik Undang Sebᾰk

Semasa

USIANYA baru tiga tahun setengah, namun si cilik ini penuh dengan sifat kasih sayang seorang kakak terhadap adiknya yang sudah me.ning.gal du.nia.

Kerana terlalu merin.dui ar.wah yang hanya sempat ditatap seketika sejurus sebelum dike.bumi.kan, si kakak me.nan.gis hiba ketika mengunjungi pusara adik yang meninggal dunia lebih sebulan lalu.

Video si cilik yang me.nan.gis dan enggan berganjak dari tanah per.ku.buran sebagaimana yang sempat dirakam oleh ibunya, benar-benar meruntun hati netizen.

Berkongsi cerita dengan mStar, Nurnasuha Abd Ghani berkata anak keduanya, Mohamad Affan Mohamad Shahrul Afdal hanya sempat melihat dunia kurang dari dua jam selepas dilahirkan kerana komplikasi jan.tung.

“Ketika dalam kandungan lagi doktor dah beritahu bayi saya mengalami kompl.ikasi jan.tung dan mempunyai harapan ti.pis. Kata doktor, kalau bayi menan.gis sewaktu dilahirkan, mungkin ada sedikit peluang untuk survive.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Ketika dilahirkan pada 6 November lalu sekitar pukul 6.19 petang, saya terdengar tan.gisan.nya dan berdoa agar anak saya dapat survive. Namun tak sangka, rupa-rupanya tiada harapan juga.

“Selepas bersalin, jururawat bawa ke wad NICU dan ketika itu, anak saya dah hembuskan nafas terakhir sekitar pukul 7.40 malam. Saya tak dimaklumkan kerana bimbang pi.tam atau sebagainya sebab baru ber.salin. Saya hanya dapat lihat jasadnya yang tidak ber.nyawa namun saya reda walaupun sangat se.dih,” ujar wanita berusia 32 tahun ini.

Menurut Nurnasuha, selain dia dan suami, anak sulungnya Nur Afra Eryna juga sangat ter.ke.san dengan pemer.gian ahli keluarga baru mereka.

kubur 1

Anak sulung Nurnasuha, Nur Afra Eryna tidak dapat menyembunyikan ke.se.dihan ketika adiknya dikebumikan.

“Anak sulung yang kami panggil kakak memang nampak matang walaupun baru berusia tiga tahun setengah. Kakak se.dih sangat bila dapat tahu baby me.nin.ggal dunia sebab dia paling ex.cited tunggu adik lahir. Namun dia tak sempat jumpa, hanya dapat lihat jena.zah dekat bilik ma.yat.

“Masa tu dia dah menan.gis me.raung beritahu ‘nak adik… nak adik’. Sampai ke ku.bur pun dia tak berhenti menan.gis lagi. Dalam video yang saya upload di TikTok tu, itulah kali pertama kami bawa dia ke kubur adik selepas lebih sebulan disemadikan.

“Masa nak balik, dia macam duduk diam tak nak berganjak sambil matanya dah be.rair. Kami hanya pujuk dan beritahu adik di syurga. Ambil masa lebih kurang 15 minit juga nak pujuk,” ujarnya sambil menambah, jena.zah anak keduanya disemadikan di Tanah Per.ku.bu.ran Sungai Kantan, Kajang, iaitu berdekatan dengan kediamannya.

Saya tak kuat sebenarnya… apatah lagi saya sendiri masih berpantang. Tengok barang kelengkapan bayi pun air mata dah meleleh.

NURNASUHA ABD GHANI

Tambah Nurnasuha, anak sulungnya itu gemar meme.gang kain batik yang menu.tup jena.zah ar.wah untuk melepaskan rindu.

“Saya tak kuat sebenarnya… apatah lagi saya sendiri masih berpantang. Tengok barang kelengkapan bayi pun air mata dah meleleh. Namun semangat kuat sebab kakak. Kadang bila dia rindu dan meren.gek, saya bawa ke rumah jiran rapat kami yang juga ada bayi hampir sebaya dengan ar.wah adik untuk lepaskan rindu,” ujarnya yang menjalankan bisnes secara online.

kubur 2

Nurnasuha memangku anak keduanya, Allahyarham Mohamad Affan yang meninggal dunia kerana komplikasi jantung.

Tidak menyangka perkongsiannya meraih sehingga melebihi 500,000 jumlah tontonan di TikTok, Nurnasuha berkata dia amat terharu dengan komen po.sitif serta doa yang dititipkan netizen untuk ar.wah anaknya.

“Ada juga yang share pengalaman sama. Mereka kong.si cerita dekat DM. Bila baca kisah mereka, rupa-rupanya ada yang diuji lebih te.ruk daripada saya. Bila ramai kongsi kata-kata semangat, dari situ saya dapat kekuatan juga. Tak terbalas rasanya nak ucapk.an terima kasih kepada semua,” katanya lagi.

Sumber: mStar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *