“Tak Payah Nak Berebut…” Difitn4h Rakan Industri, Ini Komen Padu Rita Rudaini

Artis

Pelakon Rita Rudaini mendedahkan ada rakan industry seni yang cuba memfitn4hnya dengan mengatakan dia sedang menjalani penggambaran sedangkan pelakon itu belum mengambil v4ksin C0vld-19.

Kata Rita, dia masih berada di rumah dan menjalani aktiviti seperti biasa.

“Ada rakan industri fitn4h saya cakap saya tengah sh00ting. Saya tak ambil v4ksin. Kecoh ni dok menjaja.

“Alahai sabar lah wahai teman…Jangan takut dengan rezeki awak. Rezeki awak dengan rezeki saya tak sama. Tuhan dah asingkan dah. Tak payah nak berebut wahai teman.

“Saya ada sahaja di rumah, tak ke mana pun…tengah main dengan tanah, masak, kemas rumah,” katanya.

Rita berkongsi luahan rasanya itu di Instagram (IG) Story miliknya.

Semalam, kerajaan bersetuju melonggarkan Prosedur Operasi Standard (SOP) Fasa satu bagi industri kreatif berkuatkuasa 9 September ini.

Menurut Rita meskipun nama dia akan digvgvrkan dalam mana-mana penggambaran kerana dia belum menerima v4ksin, ibu tunggal itu terima dengan hati yang reda.

“Saya percaya dengan rezeki yang Tuhan tetapkan. 100 episod nama saya digvgvrkan pun saya okay sebab bagi saya Allah dah tulis macam tu.

“Saya sentiasa bersangka baik dengn Dia (Tuhan) sebab apa yang Dia tak bagi tu ada sebabnya dan Dia tak pernah hampakan hamba-hambaNya.

“Jadi percayalah…apa yang d3ngki sangat dengan saya,” jelasnya.

Terdahulu, Rita mencuri perhatian warga netizen berhubung hak dan keterbukaan pengambilan svntikan v4ksin dalam kalangan rakyat Malaysia.

KUALA LUMPUR: Aktres sensasi, Rita Rudaini, 45, menegaskan dirinya bukan antiv4ksin, sebaliknya hanya memberikan pendapat secara terbuka.

Jauh di sudut hati, pelakon filem Mami Jarum dan Balistik itu tidak pernah sesekali menghalang atau mengh4sut keluarga, rakan mahupun peminat mengambil untuk mendapatkan svntikan v4ksin.

“Saya bukanlah antiv4ksin. Jika antiv4ksin, saya tidak akan bersetuju dua cahaya mata, Airit Rayyan Rizqin, 12, dan Airit Qaqa Arjuna, 10, mendapat svntikan imvnisasi sejak kecil.

“Sekiranya saya antiv4ksin, pastinya saya menolak pengambilan v4ksin ketika mahu mengerjakan umrah. Saya juga pernah mengambil pelbagai v4ksin sebelum ini.

“Ramai tidak faham apabila saya merebus cengkih, amalkan makan habbatus sauda dan sebagainya. Ramai menuduh saya antiv4ksin. Mereka hanya lihat daripada satu sudut, mereka tidak kaji dan selidik kenapa saya berkongsi perkara yang memberi manfaat pada kesihatan.

“Saya tidak pernah memuat naik hantaran di laman sosial menghasut jangan mengambil v4ksin. Ahli keluarga dan ramai kawan baik sudah mengambil svntikan v4ksin, tiada masalah pun.

“Sebagai contoh, jika anda suka warna biru, takkan nak suruh orang lain ikut suka warna biru,” katanya kepada BH Online.

Justeru, Rita menegaskan setiap orang mempunyai pendapat tersendiri, begitu juga dirinya mempunyai hak dalam menyuarakan pendapat.

Terdahulu, Rita mencuri perhatian warga netizen berhubung hak dan keterbukaan pengambilan svntikan v4ksin dalam kalangan rakyat Malaysia.

Jika antiv4ksin, Rita Rudaini tidak akan bersetuju dua cahaya mata, Airit Rayyan Rizqin dan Airit Qaqa Arjuna mendapat svntikan imunisasi sejak kecil. – Foto IG Rita Rudaini

Menerusi hantaran dalam Instagram (IG) Story, Rita mempersoalkan sesetengah orang memaksa ibu bapa yang sudah tua mengambil v4ksin sedangkan mereka dalam keadaan uzvr.

Jelas Rita, dia tidak menuding jari menyalahkan sesiapa membawa ibu bapa uzur mengambil v4ksin.

“Apa yang saya katakan kerana ia berlaku di sekeliling saya. Ada insan memaksa orang tua mengambil v4ksin, sedangkan mereka uzur, jauh sekali boleh bawa melancong.

“Maksud saya, jika orang tua tidak mahu mengambil v4ksin, biarkan. Jangan dipaksa sebab mereka bukan boleh bergerak ke mana-mana pun.

“Namun, jika ibu bapa mahu mengambil svntikan v4ksin, itu lebih baik. Itulah maksud saya.

“Ini disebabkan ada yang berg4duh dan bermasam muka antara adik beradik. Saya sebut berjalan ke Paris dan Milan hanya melawak, ia sebagai contoh sahaja. Namun, disalahertikan termasuklah rakan selebriti,” katanya.

Ekoran itu, Rita meluahkan perasaan kesal apabila ada di kalangan penggiat seni memp3rli dan mengapi-apikan netizen berhubung pendapatnya.

“Contohnya, seorang pengarah popular. Setiap isu mesti dia mahu buka mulut. Apa sahaja isu tular pasti mengajak orang mengutvk sama.

“Seperti isu IG Story saya, dia tidak meletakkan nama, tetapi memuat naik status ketika isu sedang tular, jadi siapa lagi yang dis1ndir jika bukan saya?

“Apabila mengajak orang lain bersama mengvtuk dan ada juga rakan artis turut mengata saya, bukankah itu kerja tidak sihat. Tidak perlulah ajak orang lain buat perangai keji.

“Dan saya memohon jangan memecahbelahkan kami sesama Islam. Jangan guna ayat seperti artis b0d0h! Rakan industri juga tidak perlulah mengajak orang lain bertelagah.

“Apa pandangan orang luar apabila lihat antara artis sendiri bertelag4h. Tidak malukah apabila masyarakat memandang kita berperangai buruk disebabkan kita sendiri yang menunjuknya?

“Kita kena jadi artis yang positif. Ramai artis mengambil v4ksin dan tetap boleh berkongsi pendapat secara sihat dan terbuka. Seperti kes Ifa Raziah menolak mengambil v4ksin Sinov4c, biarlah. Dia ada alasan dan pendapatnya sendiri,” katanya.

Rita Rudaini kesal ada di kalangan penggiat seni memperli dan mengapi-apikan netizen berhubung pendapat secara terbuka mengenai v4ksin. – Foto IG Rita Rudaini

Dalam pada itu, Rita juga menasihatkan orang ramai tidak menggunakan kata-kata kes4t sehingga mengaitkan keluarganya.

“Jangan mem4ki, mengutvk, menc4ci dan mengh1na anak-anak, ibu bapa dan keturunan saya. Ada juga mengaitkan saya dengan kisah silam seperti perkahwinan dengan bekas suami.

“Saya terima jika kutvk dan kec4m saya. Namun, hati ini menjadi r4puh dan sedih apabila menggunakan perkataan seperti sund4l, ja4nda dan sebagainya. Ada yang menghantar c4ci mrki menerusi mesej langsung dalam IG.

“Nak kata saya terkesan tervk dengan c4ci m4ki mungkin tidak. Sebab saya sudah melalui pelbagai kec4man buruk, namun saya juga manusia biasa, sedihlah juga apabila dih1na seperti tiada maruah.

“Bagaimanapun, saya ambil semangat junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Rasulullah pernah kena b4ling n4jis, tetapi masih mampu tersenyum. Saya pula baru kena c4ci m4ki, takkan mahu sedih, jadi saya ambil semangat dari situ untuk terus kuat,” katanya.

Sumber: https://bartasangbad.site/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *