Cabut Dan Main Batu Nlsan, Ini Antara Pengalaman ‘Berjiran’ Dengan Kvbur Usia Hampir 200 Tahun

Keluarga Semasa

KAWASAN tanah perkvburan seringkali dilabelkan dengan pelbagai stigma m1stik dan meny3ramkan.

Bagi yang lemah semangat, nak lalu sebelah pun tak berani sehingga sanggup guna jalan jauh untuk ke satu-satu tempat.

Namun bagi Mohd Rustam Johari dan keluarganya, kubvr serta batu-batu nis4n ‘pvrba’ ini sudah menjadi halwa mata mereka setiap kali merenung ke luar jendela sejak lebih kurang 50 tahun dahulu.

Berkongsi kisahnya dengan mStar, Mohd Rustam atau lebih mesra dipanggil Otam berkata kediaman mereka sekeluarga terletak di atas tanah yang dibeli nenek puluhan tahun dahulu di Kampung Sungai Putat, Melaka.

Menurut pemuda berusia 34 tahun ini, ketika itu neneknya tidak menyangka bahawa tanah yang dibelinya terletak bersebelahan dengan tanah yang diwakafkan penjual yang sama untuk dijadikan tanah perkvburan.

“Di Melaka memang sedia maklum tentang orang dulu-dulu yang suka wakafkan tanah milik mereka untuk dijadikan rumah anak y4tim, tempat belajar dan tak terkecuali tanah perkvburan.

“Tuan tanah yang tinggal dekat kawasan rumah saya tinggal ni wakafkan sebahagian tanah untuk dijadikan perkvburan, kebetulan nenek pun ada beli sedikit tanah daripada dia. Tak sangka pula tanah wakaf perkvburan dengan tanah yang nenek beli bersebelahan.

“Sebelum tu nenek duduk dekat tempat lain, tapi lebih kurang 50 tahun dahulu nenek bina rumah dekat tanah yang dibeli, jadi sampai sekarang kami tinggal di rumah ni yang dah beberapa kali kami renovate,” katanya yang bekerja dengan Tourism Melaka.

Tanah Wakaf Perkubvran Islam Kampung Sungai Putat yang terletak betul-betul bersebelahan dengan rumah Otam.

Tanah Perkubvran penduduk asal

Menurut Otam, kubvr di kawasan Tanah Wakaf Perkuburan Islam Kampung Sungai Putat ini dipercayai berusia di antara 150 hingga 200 tahun.

“Dekat sini ada rumah lain lagi, tanah perkvburan tu memang terletak di tengah-tengah tempat kami tinggal, memang dikelilingi rumah jiran-jiran.

“Memang tanah perkuburan ni dikatakan tanah penduduk asal kawasan ni dan jadi tapak perkvburan pertama dekat kampung ni.

“Ada batu nisannya yang warna merah. Bila ada orang yang arif datang, mereka kata kubvr ni dianggarkan berusia di antara 150 ke 200 tahun,” katanya.

Menurut Otam, kali terakhir kubvr tersebut dikunjungi waris adalah sekitar 27 tahun tahun lepas.

“Kami tak pasti ada ahli keluarga kami ke tak tapi kali terakhir kubvr ini diziarahi adalah semasa saya darjah satu.

“Masa tu saya tengah main dekat kubur, tiba-tiba ada atuk ni datang baca doa. Saya tanyalah kenapa dia buat macam tu, dia cakap ni kubvr moyang dia.

“Lepas tu dia pesan jangan main-main dekat kubvr nanti h4ntu tangkap, jadi seingat saya itulah waris terakhir yang datang ziarah kubvr tersebut,” katanya.

Kubvr dengan tebing bata ini merupakan kubur terakhir yang menerima kunjungan waris lebih kurang 27 tahun dahulu.

Kubvr jadi padang permainan

Berkongsi kisah lucu membesar di situ, Otam berkata tanah perkubvran tersebut tidak terlepas daripada menjadi salah satu tapak permainan dia, adiknya dan rakan-rakan.

“Keluarga selalu bagi nasihat jangan pijak kubvr, pastikan lalu ikut laluan, jangan langkah nisan kaki dan kepala tapi kita budak-budak mana nak dengar kata.

“Ada sekali tu kami main pondok-pondok, masa tu saya dengan adik tengok kawan-kawan semua ada patung untuk dijadikan baby masing-masing.

“Tapi kami tak ada, jadi saya pergi cabut batu n1san kanak-kanak bagi satu dekat adik. Saya ambil satu lepas tu kami balut dengan kain gendong buat baby,” katanya.

Kubvr yang paling hampir dengan bilik Otam.

Menurutnya terdapat lebih kurang 60 kubvr di tapak perkuburan tersebut namun sesetengah daripada batu nis4nnya sudah tercabut.

“Ada kawasan yang lapang nampak macam tak ada batu nis4n tu sebenarnya kami yang cabut masa main.

“Lepas cabut kami dah tak tahu nak letak kat kubvr yang betul, sudahnya semua batu nis4n tu terpaksa diletakkan dekat tepi,” katanya.

Pengalaman ser4m

Berkongsi pengalaman ser4m pula Otam yang biliknya terletak bersebelahan dengan kubvr berkata mereka sekeluarga sudah cukup lali sehinggakan boleh mengabaikan ganggvan-ganggvan yang ada.

“Sebab kami tinggal sini dah puluhan tahun, tipu la kalau kata tak takut langsung, ada juga kisah-kisah menakvtkan, kisah-kisah m`stik tapi kami dah terbiasa sebab memang hidup berjiran dengan kubvr.

“Gangguan yang selalu berlaku, yang pada kami tidaklah terlalu serius adalah ketuk-ketuk tingkap. Kalau mama baca Yasin atau mengaji lepas solat ada bunyi tendang pintu bilik simpanan baju dengan toto, ini memang kerap,” katanya.

Pemandangan tanah perkubvran tersebut dari bilik Otam.

Namun pengalaman yang paling tidak dapat dilupakannya apabila bertentang mata dengan jelm4an nen3k keb4yan.

“Masa tu dalam pukul 2 pagi saya nak sidai baju. Kawasan ni memang gelap sebab dekat hujung jadi memang tak ada kenderaan lalu melainkan kereta keluarga sebab jalan m4ti.

“Masa tengah sidai kain rasa macam ada orang tengah perhatikan. Mula-mula buat tak tahu tapi bila kali kedua memang nampak dengan jelas sos0k perempuan bongk0k, pegang tongkat tengah perhatikan saya dan dia datang makin dekat.

“Lepas tengok tu, baju ke mana, memang menj3rit la, habis berterabur baju masa tu,” ceritanya.

Menurut Otam kel1bat yang sama turut pernah dilihat adik, ibu serta bapanya namun pada waktu yang berbeza-beza.

“Saya yang nampak paling jelas, muka memang tak nampak tapi nampak figure dia berkain batik, baju macam baju opah kemudian dia bongkok dan pegang tongkat.

“Yang lain nampak hujung mata je, macam mak nampak dekat dapur, adik nampak masa nak tutup tingkap, baba masa nak parking kereta, nampak dekat pokok pisang dan semua ni hari lain-lain dalam tempoh lebih kurang sebulan,” katanya.

Apa yang nak dit4kut? Orang dalam kubvr tu semua dah m4ti. Itu semua perasaan kita.

MOHD RUSTAM JOHARI

Menurut Otam, mereka dimaklumkan bahawa nenek keb4yan yang dianggarkan berusia dalam lingkungan 500 ke 600 tahun itu bagaimanapun hanya mahu lalu di kawasan tersebut untuk ‘bertemu’ dengan cucu-cucunya.

“Lepas saya nampak, mak pergi jumpa seorang yang ada kebolehan berinteraksi dengan makhlvk h4lus… dia maklumkan yang nenek tu tak ganggu, cuma lalu kawasan tersebut sebab nak tengok cucu-cucu dia,” katanya.

Masyarakat perlu ubah mindset

Sementara itu berkongsi pandangannya mengenai stigma masyarakat yang sentiasa ser4m dan takut dengan kvbur, Otam berkata perkara ini tidak seharusnya terjadi apatah lagi kvbur bakal menjadi tempat terakhir setiap manusia.

“Apa yang nak dit4kut? Orang dalam kubvr tu semua dah m4ti. Itu semua perasaan kita.

“Sebenarnya kubvr ni adalah tempat perjalanan terakhir kita jadi memang tak ada apa-apa.

“Kami dah tinggal sini lebih 50 tahun tak pernah jumpa poc0ng, pont1anak, langsvir… masalah sebab kita sudah dim0mok daripada filem-filem atau cerita mulut ke mulut yang h4ntu ni berasal dari kvbur tapi sebenarnya tak pun,” katanya.

Otam (dua, kiri) serta keluarganya sudah lali dengan ganggvan yang sering dihadapi mereka.

Menurutnya stigma yang sama turut menjadi sebab kenapa rakan-rakan serta sanak-saudaranya sendiri memilih untuk tidak datang ke rumahnya.

“Pernah berlaku ada saudara sanggup sewa hotel sebab dia buka tingkap belakang takut nampak kubvr, dia takut nak pergi toilet semua, dulu lagilah toilet rumah kami dekat luar,” katanya.

 

Sumber : mstar via http://www.riverbed.me/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *